Doštudovať a doplniť do poznámok: v tejto časti budú uvedené zdroje, z ktorých si treba doplniť poznámky do prednášok
Pre zaujímavosť doplňujúce zdroje:v tejto časti budú uvedené zdroje, ktoré slúžia ako doplnok k prednáškam. Netreba si ich doplňovať do prednášok. Slúžia ako zaujímavosť pre tých, ktorých fyzika viac zaujíma.
Materiály z prednášky:obsahuje niektoré materiály z prednášok (aplety, video).
Čo sme sa naučili: obsah pojmov na skúšku
Úlohy na precvičenie
Ku každej kapitole je na Moodli uverejnený dodatkový učebný text obsahujúci aj riešené príklady.
1. prednáška: Operácie s vektormi - opakovnie, Fyzikálne polia, Gravitačné pole
Materiály z prednášky:Teória k vektorom v učebnici Olčák, Gibová: Mechanický pohyb častice a telesa
Čo sme sa naučili:skalárne násobenie dvoch vektorov (vyjadriť skalárny súčin pomocou uhla a pomocou súradníc, vedieť vyjadriť uhol dvoch vektorov zo skalárneho súčinu),
vektorové násobenie dvoch vektorov (učiť súradnice, smer, veľlkosť)
Charakterizovať fyzikálne pole, štyri základné druhy interakcií.
Charakterizovať gravitačné pole, formulovať Newtonov gravitačný zákon, definovať gravitačnú silu, intenzitu a potenciál GP pre pole tvorené 1 HB, viacerými HB, telesom, charakterizovať siločiary a ekvipotenciálne hladiny, znázorniť ich pre homogénne a radiálne GP, vysvetliť súvis medzi intenzitou gravitačného poľa a gravitačným zrýchlením.
Čo sme sa naučili:Charakterizovať gravitačné pole Zeme,odvodiť vzťah pre rýchlosť obiehania družíc okolo Zeme, 1. a 2. kozmickú rýchlosť.
Charakterizovaťelektrostatické pole, vlastnosti elektrického náboja a zákony, ktoré preň platia, charakterizovať elektrostatickú interakciu, definovať elektrickú silu v skalárnom aj vektorovom tvare (Coulombov zákon), definovať objemovú, plošnú a dĺžkovú hustotu elektrického náboja, intenzitu EP pre pole tvorené 1 bodovým nábojom (BN), viacerými BN, telesom.
Čo sme sa naučili:Definovať potenciál EP pre pole tvorené 1 BN, viacerými BN, nabitým telesom, odvodiť vzťah medzi napätím a prácou elektrických síl, charakterizovať siločiary a ekvipotenciálne hladiny, znázorniť ich pre rôzne prípady EP, uviesť súvis medzi intenzitou a potenciálom EP, popísať pohyb nabitej častice v priečnom homogénnom EP a odvodiť vzťahy pre jej rýchlosť a dráhu.
Čo sme sa naučili:Definovať tok vektora intenzity EP, slovne aj matematicky formulovať Gaussov zákon elektrostatiky, pomocou neho charakterizovať EP vo vnútri a v blízkosti nabitého vodiča, v dutine nabitého vodiča, v okolí nabitej nevodivej roviny, medzi dvoma nabitými vodivými rovinami, v okolí nabitej gule. Definovať kapacitu vodiča, kapacitu kondenzátora, charakterizovať kondenzátor, odvodiť vzťah pre kapacitu doskového kondenzátora; uviesť výslednú kapacitu kondenzátorov, ktoré sú zapojené sériovo, paralelne do obvodu (nakresliť obrázok zapojenia, vedieť popísať vzťah medzi napätím a nábojom na zdroji a jednotlivými kondenzátormi).
Čo sme sa naučili:Vysvetliť pojem dielektrikum a ako vplýva na kapacitu kondenzátora a intenzitu EP. Uviesť vzťah pre energiu EP sústavynábojov, EP vodiča a kondenzátora,uviesť vzťahy pre energiu EP v priestore určitého objemu, pre hustotu energie EP a pre hmotnosť EP.
Definovať elektrický prúdvo vodičoch ako tok častíc, definovať slovne a matematicky stredný a okamžitý prúd, definovať hustotu prúdu a pomocou nej vyjadriť prúd v prípade, že sa prúd mení s časom, resp. je konštantný.
Čo sme sa naučili:Vysvetliť pojmy driftová rýchlosť a objemová hustota náboja, vyjadriť hustotu prúdu pomocou objemovej hustoty náboja, vysvetliť a slovne formulovať Ohmov zákon v diferenciálnom tvare, odvodiť a slovne formulovať Ohmov zákon v integrálnom tvare, vysvetliť rozdiel medzi konduktivitou a konduktanciou, medzi rezistivitou a rezistanciou, uviesť vzťah pre závislosť rezistancie od rozmerov vodiča, uviesť vzťah pre závislosť rezistivity a rezistancie od teploty a vysvetliť príčiny tejto závislosti. Odvodiť a slovne formulovať Joulov zákon v integrálnom tvare, uviesť vzťahy pre výkon el. prúdu v objemovej jednotke vodiča a v objeme vodiča, uviesť vzťah pre Joulovo teplo.
Čo sme sa naučili:Charakterizovať zdroj elektromotorického napätia, ideálny a reálny zdroj elektromotorického napätia,vysvetliť pojmy elektromotorické napätie a cudzie sily, uviesť ich vzájomný súvis,sformulovaťKirchhoffovezákony,určiť výsledný odporrezistorov zapojených paralelne a sériovo.
Charakterizovať zdroje magnetického poľa, magnetické indukčné čiary, magnetickú indukciu, charakterizovať magnetické pole Zeme, napísať vzťah pre magnetickú (Lorentzovu) silu, charakterizovať účinky jej pôsobenia na pohybujúcu sa nabitú časticu.
Čo sme sa naučili:Popísať pohyb nabitej častice v homogénnom MP v rovine kolmej na smer vektora indukcie MP – odvodiť polomer kružnice, periódu, smer pohybu, popísať pohyb nabitej častice v homogénnom magnetickom poli po skrutkovici – odvodiť polomer skrutkovice, výšku závitu, periódu, smer pohybu, popísať pohyb nabitej častice v nehomogénnom magnetickom poli. Odvodiť a sformulovať slovne aj matematicky Ampérov zákon sily, ktorou MP pôsobí na vodič s prúdom, charakterizovať silové pôsobenie MP na prúdovú slučku, odvodiť vzťah pre moment dvojice síl pôsobiacich na prúdovú slučku v MP, uviesť využitie v praxi. Sformulovať slovne aj matematicky Biotov – Savartov – Laplaceov (BSL) zákon, pomocou neho odvodiť indukciu MP v strede krivosti kruhového závitu s prúdom.
Úlohy na precvičenie:z učebného textu naMoodli: riešený príklad 9.5,úlohy9.3, 4, 7-9, 12, 13, 19.
Čo sme sa naučili:aplikovať Ampérov zákon sily a Biotov–Savartov–Laplaceov(BSL) na určenie vzájomného silového pôsobenia vodičov s prúdom, sformulovať slovne aj matematicky zákon celkového prúdu, aplikovať ho na určenie indukcie MP vnútri aj zvonku veľmi dlhého vodiča s prúdom, vnútri solenoidu a toroidu, napísať vzťahy pre spinový a orbitálny magnetický moment elektrónov, vysvetliť ich súvis s magnetickými vlastnosťami látky, napísať vzťahy pre veličiny intenzita MP, magnetická polarizácia, magnetizácia, magnetická susceptibilita, vysvetliť ich vzájomný súvis a ich súvis s magnetickými vlastnosťami látok
Úlohy na precvičenie:z učebného textu naMoodli: riešený príklad 9.4,úloha12.
Čo sme sa naučili:na základe pokusov ukázať, že premenné MP vyvolá vznik EP, vysvetliť pojmy indukované napätie, indukovaný prúd, elektromagnetická indukcia, uviesť tri zdroje elektromagnetického poľa a definovať ho, definovať (slovne a matematicky) magnetický indukčný tok, poznať jeho jednotku a vedieť určiť smer vektora elementárnej plochy, uviesť vzťah pre magnetický indukčný tok pre cievku, vysvetliť rozdiel medzi magnetickými indukčnými čiarami a elektrickými siločiarami a ich tokmi cez uzavretú plochu v prípade MP a EP, definovať (slovne a matematicky) Faradayov zákon elektromagnetickej indukcie vo všeobecnosti, pre cievku a pre pohybujúci sa vodič v homogénnom MP, uviesť a vysvetliť Lenzov zákon, odvodiť vzťah pre indukované elektromotorické napätie pre pohybujúci sa vodič v homogénnom MP.
Úlohy na precvičenie:z učebného textu naMoodli: riešené príklady 9.6, 7,úloha16
Čo sme sa naučili:odvodiťvzťah preindukované elektromotorické napätiepre pohybujúci sa vodič v homogénnom MP, vysvetliť javvlastnej indukčnosti,definovať (slovne a matematicky)vlastnýmagnetický indukčný tok,uviesťvzťah pre samoindukčné elektromotorické napätie, odvodiť vzťah pre vlastnúindukčnosťsolenoidu a poznať jej jednotku, definovať (slovne a matematicky)vzájomnýmagnetický indukčný tokacelkovýmagnetický indukčnýtok, napísať vzťah pre energiu magnetického poľa cievky (obrázok, slovné znenie, matematický zápis), napísať vzťah pre energiu magnetického poľa v objeme V.